söndag 6 januari 2013

En introduktion

Nytt år, nya möjligheter.
 
I november 2011 fick jag en smygande värk i en handled. Värken spred sig sedan till fingrar och armbågar på bägge armarna, och sedan vidare till hela kroppen.
Den 28:e september 2012 fick jag efter en lång kamp med olika AT-läkare komma till reumatologmottagningen i Umeå där man konstaterade att jag har psoriasisartrit, en reumatisk sjukdom. 
Det blev en påfrestande höst, både fysiskt och psykiskt. Många dagar spenderades i sängen och jag fick för första gången i mitt liv åka rullstol. Plötsligt är kortisonsprutor, cellgifter, blodprov, handledsstöd, tablettburkar, sjukhusbesök och konstant värk en realitet. Plötsligt måste man tänka på refrängen, på morgondagen, på konsekvenserna.
 
Jag tänkte använda bloggen för att ventilera tankar kring hur livet ser ut när man plötsligt har en kronisk diagnos att rätta sig efter. Livet ställs på ända, men mitt i allt detta måste man lära sig att hitta sina ljusglimtar. Nu är 2013 här. Nytt år, nya möjligheter. 
 
Kommer att skriva mer om olika aspekter kring mitt liv längre fram, men tills dess:
 
Lev och må! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar