fredag 30 augusti 2013

Kaosutmaningen

Hittade en jätterolig läsutmaning via Pocketlover.

Den ska jag definitivt använda mig av! Jag läser ju som en tok - det har blivit över 30 böcker i sommar. Från juni till augusti räknat. Och augusti är inte över än. :)

Just nu läser jag Khaled Hosseinis senaste, Och Bergen Svarade. Älskade Flyga Drake, det är nog en av mina absoluta favoritböcker.
Den nya är inte alltför imponerande ännu, men jag är bara 90 sidor in i boken.

1. Läs en bok vars originaltitel är på svenska.
Astrid Lindgren i Stockholm av Anna-Karin Johansson

2. Läs en bok som är skriven av en nu avliden författare.
Mio min Mio - Astrid Lindgren

3. Läs den sista delen av en trilogi eller serie.
The Hero of Ages - Brandon Sanderson

4. Läs en bok med två personer på omslaget.
Emma- Jane Austen

5. Läs en bok som publiceras 2007.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig - Anna Kåver 

6. Läs en bok vars titel består av tre ord.
Resan till ljuset - Andrej Djakov

7. Läs den första volymen av en serie eller trilogi.
Magic's Pawn - Mercedes Lackey

8. Läs en bok som handlar om vampyrer.

9. Läs en bok som har över 600 sidor.
Nyckeln - Sara B Elfgren & Mats Strandberg

10. Läs en bok vars författare har ett M i för-och efternamn.

11. Läs en bok vars omslag är mestadels rosa.
Våldtäkt och romantik - Katrine Kielos

12. Läs en bok med ett par på omslaget (ett romantiskt par, jfr. fjärde punkten).
Pride and Prejudice - Jane Austen 

13. Läs en bok med träd på omslaget.
The Magicians - Lev Grossman

14. Läs en bok från ett, för dig, nytt förlag.
När skruven dras åt - Henry James (förlag: Modernista)

15. Läs en bok som snart kommer på film (under 2013 eller 2014).
City of Bones - Cassandra Clare

16. Läs en bok som har mindre än 300 sidor.
Råd från hjärtat - Dalai Lama

17. Läs en bok som publicerades under 2013.

18. Läs en bok som handlar om älvor eller alver.
The Crystal Shard - R A Salvatore

19. Läs en bok med en av de fyra elementen på omslaget.
The Heir of The Night -  

20. Läs en bok som är skriven av en författare under 30 år.

21. Läs en bok med ”The” i början av titeln.
The Life and Times of Scrooge McDuck

22. Läs en bok som handlar om demoner eller andar.

23. Läs en bok vars titel innehåller sju ord (jfr. sjätte punkten).

24. Läs en dystopi.
World War Z: An Oral History of the Zombie War
av Max Brooks

25. Läs en bok vars omslag är mestadels rött.
Persuasion - Jane Austen

26. Läs en (översatt) bok vars omslag är samma som originalet.

27. Läs en bok om tidsresor (som till exempel Tidsresenärens Hustru).

28. Läs en bok vars huvudperson har speciella kunskaper/egenskaper/krafter.
Divergent Veronica Roth

29. Läs en debutroman.
Rapport från en skurhink - Maja Ekelöf

30. Läs en fristående bok.
Kroppspanik - Julia Skott

31. Läs en bok utan människor på omslaget.
Arrakis - Ökenplaneten - Frank Herbert

32. Läs en bok vars omslag är mestadels vit.
Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn

33. Läs en bok som publicerades 2012.
Tigerkvinnan - Katarina Janouch 

34. Läs en bok som i originalspråk varken är svenskt eller engelskt.
Igelkottens elegansav Muriel Barbery

35. Läs en bok om änglar.


Ja, det blir asfult när jag kopierar text. Det verkar bli så när man använder blogger. :-( Någon som vet hur man gör någonting åt det? 

2 kommentarer:

  1. Kaosutmaningen verkar riktigt rolig, men den heter ju kaosutmaning av en anledning ;)

    Jag börjar med 3 på 3 eftersom jag precis återupptagit läsningen igen :)

    Lycka till med utmaningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen lite kaotiskt att leta upp vilka böcker som passar till varje påstående. Men roligt är det! :)

      Jag hakade också på 3 på 3-utmaningen, Pockerlover var ju en intressant blogg. :)
      Jag är ju sjukskriven så jag läser massor. Det blir extra roligt att göra utmaningar av det.

      Lycka till du med! :)

      Radera